استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟ پیش‌بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | بی‌اعتنایی بازار سهام به اصلاحیه مالیاتی واریز ۸ میلیون تومان حج به حساب چه زائرانی بوده است؟ ریزش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز | کدام خودرو ۷۰میلیون تومان پایین آمد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد | اعلام جزییات واریز سود سهام‌عدالت متوفیان ماجرای خرید و فروش کارتن‌ لوازم خانگی کره‌ای با قیمت‌های میلیونی چیست؟ قیمت شکر افزایش یافت (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش ۴ تن طلا در ۲۵حراج | نیم تن طلا امروز فروخته شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) طرح فروش محصولات سایپا از روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز می‌شود + جزئیات رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد: حدود ۲۰۰ واحد صنفی طلا فروش همچنان پلمب هستند الزامات حضور موثر ایران در آینده بازار و اقتصاد افغانستان خام‌فروشی؛ سهم ایران از صادرات ۹۸ درصدی زعفران به جهان سقف هر کارت آزاد سوخت ۷ هزار لیتر است | سوخت‌گیری با کارت شخصی به ۸۰ درصد رسید حمایت مهم شاخص کل از دست رفت + نمای پایانی بورس (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقایسه وضعیت سد‌های خراسان رضوی با سد‌های کشور، در سال آبی ۱۴۰۲ آخرین قیمت مدل‌های آیفون در بازار (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران بنزین یورو۵ تولید می‌کند فرماندار مشهد: تکمیل پروژه‌های انتقال آب به مشهد نیازمند تامین اعتبار کشوری است منتظر واریزی بزرگ دولت در خردادماه باشید + جزئیات قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشکلات صنف طلافروشان مشهدی پیگیری شده و رفع پلمب مغازه‌ها آغاز شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام | حباب سکه کمتر شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر بازار خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت رهن و اجاره آپارتمان در منطقه ارشاد مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۳ واحد صنفی موبایل فروشی در مشهد
سرخط خبرها

کاهش نرخ ۱۵ تا ۲۵ درصدی خرید خانه در مشهد | موج کاهش قیمت به بازار مسکن رسید

  • کد خبر: ۱۶۹۰۴۷
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
  • ۳
کاهش نرخ ۱۵ تا ۲۵ درصدی خرید خانه در مشهد | موج کاهش قیمت به بازار مسکن رسید
فعالان بازار مسکن مشهد می‌گویند که در چند هفته اخیر قیمت مسکن در این شهر کاهشی بوده است، به طوری که در برخی مناطق شهر قیمت‌ها ۱۵ تا ۲۵ درصد ریزش داشته است. البته بیشترین ریزش قیمت مسکن مربوط به مسکن‌های نوساز و با متراژ زیر ۱۱۰ متر بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در روز‌های اخیر، بازار مسکن نیز همچون بازار ارز و خودرو، دچار رکود سنگین و همچنین کاهش قیمت شده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که درحال حاضر تمامی سرمایه گذاران از بازار مسکن مشهد عقب نشینی کرده اند و خریداران مصرفی نیز به امید کاهش بیشتر، حضور پررنگی در بازار ندارند. اگر بخواهیم به دنبال دلیل افت قیمت مسکن در این روز‌ها بگردیم، باید ابتدا به دلایل ثبات نرخ ارز بپردازیم. ریشه‌های ثبات نرخ ارز و آرام شدن نوسانات ارز در یک ماه اخیر نیز مشخصا ریشه در اعمال سیاست ارزی بانک مرکزی در مدیریت بازار دارد.

سیاست‌های ارزی این بانک سبب شده است تا قیمت ارز در بازار کاهشی شود و همین مسئله در هفته‌های گذشته خودش را در بازار‌های خودرو، طلا و سکه نشان داده و اکنون آثار آن در حال بروز در بازار مسکن است. همچنین در کنار بحث کاهش نرخ ارز، برخی کارشناسان طرح اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را علت عرضه خانه‌های خالی در بازار و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها مطرح می‌کنند.

فعالان بازار مسکن مشهد می‌گویند که در چند هفته اخیر قیمت مسکن در این شهر کاهشی بوده است، به طوری که در برخی مناطق شهر قیمت‌ها ۱۵ تا ۲۵ درصد ریزش داشته است. البته بیشترین ریزش قیمت مسکن مربوط به مسکن‌های نوساز و با متراژ زیر ۱۱۰ متر بوده است. به گفته این افراد، افزایش کاذب و بی رویه قیمت‌ها در یک سال گذشته یکی از دلایل ریزش قیمت مسکن است و به عبارتی اکنون بازار در فاز اصلاح قیمتی قرار دارد. بررسی شهرآرا از چندین منطقه مشهد حاکی از آن است که در بازار فعلی مسکن، خریداری وجود ندارد و به نوعی با یک رکود سنگین با محوریت کاهش تقاضا روبه رو هستیم.

چشم انداز آینده مسکن

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد در گفتگو با شهرآرا، ضمن تأیید کاهش قیمت مسکن می‌گوید: هرچند نمی‌توان به طور دقیق میزان کاهش قیمت مسکن در مشهد را اعلام کرد، اما این مسئله در نقاط مختلف شهر ملموس است. همچنین کاهش قیمت مسکن سبب شده است تا میزان تقاضا در بازار کاهش یافته و خریداران و فروشندگان در انتظار مشخص شدن نرخ مسکن باشند.

محمد عیدی درباره چشم انداز بازار مسکن مشهد در ماه‌های آینده بیان می‌کند: با توجه به اینکه کاهش قیمت ارز یکی از عوامل مؤثر بر ریزش قیمت مسکن است، اگر قیمت دلار بیشتر کاهش یابد، احتمال کاهش بیشتر قیمت مسکن در مشهد وجود دارد. وی با بیان اینکه کاهش قیمت نرخ مصالح ساختمانی یکی از شروط ریزش قیمت مسکن است، می‌گوید: اگر کاهش نرخ دلار تأثیر خود را روی بازار مصالح ساختمانی بگذارد، این مسئله سبب کاهش هزینه‌های ساخت وساز مسکن می‌شود که نتیجه اش کاهش قیمت مسکن در بازار است.

شکستن حباب قیمتی

نادر عابدزاده، کارشناس بازار مسکن، هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه قیمت مسکن در چند سال اخیر به طور کاذب افزایش یافته بود، می‌گوید: براین اساس آنچه اکنون به عنوان کاهش قیمت مسکن از آن یاد می‌شود، بیشتر شکستن حباب کاذب قیمت‌ها در بازار است. وی می‌افزاید: قیمت‌هایی که تا پیش از این برای مسکن در مشهد داده می‌شد، غیرکارشناسی بود؛ ازاین رو اصلاحی که برای قیمت مسکن در حال انجام است، نشان می‌دهد که قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به نرخ‌های کارشناسی است.

وی درباره روند آینده بازار مسکن می‌گوید: مسکن‌های تازه سازی که در بازار در حال عرضه است، دست کم یک سال ونیم پیش ساخته شده اند. این مسکن‌ها با نرخ‌های دلار ارزان‌تر از قیمت فعلی ساخته شده اند. از طرفی مسکن‌هایی که اکنون در حال ساخت وساز هستند و در آینده وارد بازار می‌شوند، با دلار حدود ۵۰ هزار تومان در حال ساخت هستند. ازاین رو قیمت مسکن باید به نقطه تعادلی برسد که برای سازندگان همچنان سرمایه گذاری در این حوزه سودآور بوده و از طرفی تقاضا نیز برای مسکن در بازار وجود داشته باشد.

برآیند این نکات سبب رسیدن نرخ مسکن به نقطه تعادل می‌شود. وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که میزان معاملات مسکن امسال نسبت به سال گذشته کاهش یابد، بیان می‌کند: ریزش قیمت‌ها بازار را وارد رکود می‌کند، اما با این حال انتظار می‌رود که بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در مشهد وارد رونق شود.

ریزش قیمت‌ها

علی فتاحی، کارشناس اقتصادی، هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه قیمت مسکن در دو هفته اخیر ۱۵ تا ۲۵ درصد در مشهد ریزش کرده است، می‌گوید: کاهش نرخ دلار در بازار سبب شده است تا قیمت طلا، سکه، خودرو و مسکن در بازار ریزشی باشد. وی ادامه می‌دهد: معمولا بازار مسکن تحت تأثیر دو عامل بیرونی و درونی قرار دارد. عوامل درونی شامل نوسانات قیمت زمین، نرخ مصالح ساختمانی و نرخ دستمزد است. عوامل بیرونی به اثرگذاری بازار‌های موازی بر بازار مسکن مربوط می‌شود که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها تغییرات قیمت ارز است. در هفته‌های اخیر قیمت ارز روند کاهشی به خود گرفته است.

موج کاهش قیمت به بازار مسکن رسید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
0
0
چرت پرت نگو ملت پول خرید خونه ندارن حالا شما بگو ۵۰ درصد ارزانتر شد چه فایده
حمید
United States of America
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
0
0
مسکن از عوامل مختلفی از زمین وآجر وسیمان وآهن ولوازمات وغیره تشکیل میشه وهمه اینهابا تورم ۶۰ در صدی در حال افزایش هستند لذا پایین آمدن قیمت مسکن خیالپردازی وتوهم است
mmzmz
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
0
0
وضعیت فعلی و آینده بازار مسکن در سال 1403 چگونه است ؟با رکود و کاهش فروش در هر بازاری ممکن است یک کاهش موقت ایجاد شود ولی مشکلات در آینده بیشتر میشود، همان طور که موج گرانی جهشی است و افزایش تقاضا میشود ، کاهش و رکود قیمتی نیز موج کاهش تقاضا میشود؟ نه مردم مسکن و خانه لازم دارند و تولید کنند مواد و مصالح و کارگران ونیروهای کار و سرمایه گذاران نیاز به سود و درآمد ثابت دارند و هرگونه رکود و زیان بازده سرمایه باعث افزایش قیمت های عجیب در اینده میشود و این جهش افزایش و کاهشی در بازار و این نوع اقتصادی که هر لحظه ثبات ندارد، فقط موجب خروج سرمایه گذاران و مشکلات در بخش تولید مسکن میشود، در نتیجه امسال نه ولی برای سال آینده موج افزایش اجاره بها با حداقل 50 درصد تا 200 درصد افزایش را در بازار اجاره بها مشاهد خواهیم کرد، چرا فعلا بازار اجاره هنوز تقاضا وجود دارد و هروز هم در حال افزایش است، البته مردم شهر های دیگر توان اجاره خانه در مراکز شهر ها رو ندارند و در حاشیه شهر ها رانده و ساکن شده اند، اولین شهر در ایران هم مشهد است ،برای نمونه که مراکز شهر مال خارجی ها که در آمدهای دلاری دارند شده است و مردم خود مشهد در اطراف شهر های توان پرداخت اجاره و حتی خرید ملک رو رو هم ندارند، برای شهر های تهران و سایر کلان شهرها هم این اتفاق می افتد ،حتی در بافت روستای باید مردم بروند با حقوق 8 تا 15 میلیونی که سالانه 10 تا 20 درصد افزایش دارد درحالی که تورم در ایران سالنه 40 تا 100 درصد در خدمات و خوراک و لوازم خانه و ماشین است ،در نهایت تا زمانی که سرمایه کلان ایرانیان و حتی خارجیان ساکن ایران وارد بازار تولید مسکن انبوه و تفکیک زمین انبوه نشود و مدیریت کلانی انجام نشود در مورد قیمت گذاری فروش و تولید و هدایت سرمایه مالی و شفافیت مالکیتها املاک همین داستان کمبود مسکن و عدم پاسخ به تقاضا وجو دارد و اولین پیامد افزایش قیمت خرید مسکن و پیامدهادوم ان گرانی و جهش اجاره بها است ،حالا این برای موارد مسکونی برای بحث تجاری هم افزایش هزینه و کاهش ارزش ریال موجب کاهش سرمایه های در گردش مغازه و عدم فروش مناسب و افزایش اجاربها مغازه و مالیات ارزش افزوه عجیب همه جانبه در نهایت عدم صرفه اقتصادی مغازه و تولیدی میشود و همین طور این تورم و کاهش ارزش ریال 40 تا 100 درصدی در بازار و اقتصاد باعث نابودی اقتصادی و عدم صرفه اقتصادی میشود و زندگی در ایران رو برای 98درصد مردم که در آمدهای ریالی دارند ، زندگی برایشان جهنم و سخت میشود، چون دیگر توان خرید ندارند حتی نیازهای اولیه خود را مثل خوراک و مسکن ،ولی اون چند درصد قشری که در آمدهای دلاری دارند مثل مشاغل خاص و خارجی ها ایران برایشان بهشت زندگی است چون هروز محصولات برای انها ارزانتر و در امدهای و توان خریدشان چند برابر میشود و راحت می توانند و موجب تغییرات مهمی در اینده ایران شوند با قدرت اقتصادی و تولید نسل های جدید شوند فعلا جنگ اقتصادی در دنیا اولین جنگ بزرگ بین تمام کشورها دنیا است که در سکوت کامل انجام میشود.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->